پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118063
محاسبه خط فقر با روش تخم مرغي!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1917

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به تازگي عادل آذر، رئيس مرکز آمار در آماري عجيب و غريب مدعي شده است که هرکس در ماه ??? هزار تومان درآمد داشته باشد فقير نيست. به گفته او در حال حاضر آخرين عدد تورم کشور ??.? است و نسبت تورم ارديبهشت به ماه فروردين ?.? بيشتر است و تورم مواد خوراکي ?? درصد است.

 بحث خط فقر در ايران هميشه محل بحث وجدال بوده است. گاهي دولت ها مي گويند خط فقر را قبول داريم و گاهي مي گويند قبول ندارند. اما طبق آخرين آمار رسمي اعلام شده، در تيرماه سال ??، جمشيد پژويان، رييس وقت شوراي رقابت، خط فقر را در سال ?? ، براي خانوارهاي شهري، ???هزار تومان و براي خانوارهاي روستايي درآمد ماهيانه کمتر از ???هزار تومان اعلام کرد. اما کارشناسان به رقم ديگري اعتقاد داشتند و تاکيد مي کردند که??? هزار تومان و نزديک به يک ميليون تومان خط فقر ايراني هاست.خوشبينانه‌ ترين رقم درآمدي خط فقر را هم اعضاي خانه کارگر بين ??? تا ??? هزار تومان قبل از هدفمندي يارانه‌ها محاسبه کرده‌ بودند تا خط فقر در کشور همچنان يک علامت سوال بزرگ باقي بماند.

با اين حساب، حتي آمار رييس مرکز آمار براي سال جاري،نصف نرخ رسمي خط فقر در ?سال گذشته است؛ آن هم در شرايطي که تورم به بالاي ??درصد رسيد و قيمت هايي که چندصد برابر شدند. جداي از اينکه آمار رييس مرکز آمار با داده هاي رسمي همخواني ندارد، اين گفته حتي با عقل سليم و يک حساب کتاب ساده نيز جور در نمي آيد. اين آمار را حتي يک کارشناس يا يک ايراني معمولي نداده

آنها حتي هزينه تحصيل هم ندارند و آب مورد نياز براي جوشاندن تخم مرغ را نيز از همسايه خود مي گيرند!

است و وقتي تعجب برانگيز مي شود آمار رييس مرکز آمار، بالاترين مسئول آمار در کشور، آماري ارائه مي دهد که تا واقعيت هاي جامعه فاصله بسيار زيادي دارد.

خانواده اي که نفري يک تخم مرغ بخورد!

يک خانواده ?نفره را در نظربگيريد. فرض کنيم تخم مرغ، تنها وعده غذايي اين خانوار ساده زيست باشد. هر فرد اين خانوار در طول روز، تنها در هر يک از سه وعده غذايي، ? عدد تخم مرغ و ?عدد نان مصرف مي کند. هر عدد تخم مرغ ???تومان است. بنابراين خانوار مورد نظر در يک شبانه روز، ????تومان بايد براي تخم مرغ و ????تومان براي نان تافتون مصرف کنند. بنابراين خانوار ?نفره فرضي در يک روز، تنها براي اينکه شکم خود را با ساده ترين وعده غذايي سير کند، بايد ????تومان هزينه کند. درنتيجه سرپرست اين خانوار براي سير نگه داشتن شکم اعضاي خانواده خود با نان و تخم مرغ، مجبور است در يک ماه ???هزار تومان خرج کند.

هزينه ???هزار توماني براي خوراک نان و تخم مرغ خانوار ?نفره فرضي ما در صورتي است که اين خانوار نه هزينه مسکن دارد، نه هزينه آب دارد، نه هزينه برق و گاز دارد و نه هزينه تلفن. اعضاي خانواده حتي بيمار هم نمي شوند و پاي پياده را به هزينه هاي حمل و نقل ترجيح مي دهند. آنها حتي هزينه تحصيل هم ندارند و آب مورد نياز براي جوشاندن تخم مرغ را نيز از همسايه خود مي گيرند!

اين خانواده درصورتي که از ميوه، سبزيجات، نمک، لبنيات و چاي سفره خود هم چشم پوشي کنند، براي تهيه تخم مرغ و نان در يک ماه مجبور به هزينه ???هزار توماني مي شوند!

بنابراين مشخص است که ذهنيت جناب رييس تا چه اندازه با واقعيت هاي جامعه فاصله دارد و شايد حتي اگر عادل آذر، رقم گفته شده خود را تا ?برابر افزايش دهد، باز هم همچنان از آنچه که در جامعه رخ مي دهد، عقب تراست.

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html